Welcome introduction
Luc MARBACH - SIA President
Sophie BIRE - VP Research and Development Marketing and Services - TOTAL ENERGIES
Julien SALESSY - VP Powertrain Engineering France, Volvo Group
International Congress : SIA Powertrain & Energy - Rouen 2022
- 15 & 16 June 2022
- Parc des Exposition // Rouen
A look back on POWERTRAIN 2022
Les 15 et 16 Juin 2022 se déroulait à Rouen la 34eme édition du Congrès SIA dédié au chaines de traction, désormais dénommé Powertrain & Energy.
La grande banalité de cette information n’est en fait qu’apparente. Il s’agissait en effet de la première occurrence du congrès SIA Powertrain en mode présentiel depuis 2018.
Dans le même temps, notre industrie a été secouée par de multiples disruptions: celle de la prise en compte urgente d’un changement climatique désormais perceptible, d’un approvisionnement de matières premières sous tension, de l’impact environnemental de notre modèle industriel et d’une energie désormais couteuse et sous contrainte d’approvisionnement.
Les chaines de traction des véhicules sont le point de convergence de ces enjeux et l’angle adopté par le congrès et par sa programmation reflétait la complexité des leviers devant être actionnés.
Si l’électrification des chaines de traction est désormais un thème central, le sujet de la longue distance et des services intensifs a donné toute sa place aux solutions alternatives devant permettre de résoudre l’équation charge utile / temps d’ouverture / énergie embarquée.
L’efficience de l’utilisation de l’Energie électrique est un point majeur et adresse les technologies des moteurs mais aussi l’évolution de l’électronique de puissance avec l’avènement de nouvelles générations de composants, particulièrement adaptées à l’augmentation des tensions de service vers les 800 Volts.
Hier données d’entrée, la nature de l’Energie mise en œuvre et de son stockage à bord deviennent des variables dimensionnantes.
La problématique de la signature carbone des carburants liquides est adressée par les carburants de synthèse mais aussi par l’opportunité que présente l’ammoniaque, stockable dans des conditions peu contraignantes.
On notera particulièrement la place dévolue à l’hydrogène que ce soit en tant qu’auxiliaire a la traction électrique sous la forme de pile à combustible mais aussi en tant que carburant alternatif pour les moteurs à combustion interne.
La multiplicité des thématiques abordées pendant le congrès reflète la profonde mutation que traversent les systèmes de propulsion et par conséquent la dimension stratégiques des choix que doivent prendre les constructeurs et les équipementiers. Cette réalité a été largement partagée par leurs dirigeants lors de prises de paroles et au cœur des échanges lors des tables rondes.
Une visite de la large exposition attenante à la zone de conférence permettait de confirmer à la fois cette mutation et cette complexité. Si l’offre des grands équipementiers confirmaient leur engagement dans l’électrification à travers les ensembles moteurs et les systèmes de commande, on pouvait constater l’apparition de nouvelles offres spécifiques aux nouveaux carburants, tels que l’hydrogène.
La présence des entreprises d’ingénierie confirmait leur rôle clef en tant que partenaires d’expertise et de ressources pour l’ensemble de l’écosystème. Finalement, l’évolution de l’offre de solutions logicielles confirmait l’apport majeur du calcul dans le traitement de la complexité de mise en œuvre des technologies dans des cas d’usages ciblés.
Il est cependant une dimension majeure qui échappe au recensement et qui était particulièrement apparente lors de cette édition. C’est celle de l’échange informel que permettait enfin le retour au présentiel. Bien que d’une très grande densité, l’agenda du congrès avait eu soin de réserver du temps dédié à ces moments appréciés par des participants qui pour leur majorité n’avaient pas eu l’occasion de se rencontrer depuis plusieurs mois sinon années.
A travers cette édition, le congrès SIA POWERTRAIN a confirmé son adéquation avec les enjeux du domaine et son statut de rendez-vous majeur pour les acteurs des chaines de traction. Cette édition s’est conclue sur une satisfaction des participants et rendez vous est déjà pris pour l’édition 2023 qui sera elle dédiée a une autre dimension du challenge de la propulsion, celle de la mobilité des personnes et des biens en sone urbaine et periurbaine.
COMMITTEES
CONFERENCE ChairMANNoureddine GUERRASSI, BorgWarner
Steering committeeFrédéric CHARON, SIA Philippe CHINA, TotalEnergies Bernard CLEMENT, Evolen Emmanuel JEAN, Faurecia Marc LEJEUNE, Renault Trucks Jean-Philippe MERCIER, Renault Group Gaëtan MONNIER, IFP Energies Nouvelles Jérôme MORTAL, Ultima mobility TBC, Stellantis Rémy SCHMITT, Robert Bosch
ORGANISATION committeeNadim ANDRAOS, FEV Philippe BERNET, SIA Jean-Marc BOULARD, AVL Adélaïde-Anna EVRA, SIA Omar HADDED, IAAPS Pascal LONGUEMARE, IFP School Dominique MARTINEAU, Vitesco Technologies Geoffroy MARTIN, NextMove Martin PIERRELEE, SIA Sébastien POTTEAU, Emitech Group Ralph SALIBA, IAV
|
Scientific COMMITTEESession 1. Electrified Thermal Engine Chairmen - Gaëtan Monnier, IFPEN & Rémy Schmitt, Robert Bosch Kyoungdoug MIN, Seoul National University
Chairmen - Bertrand Largy, SIA CE EVEE & Jean-Philippe Mercier, Renault Group Eric GIMET, Stellantis Sophie PERSONNAZ, Valeo
Session 3. Electrified Propulsion Systems Chairmen -Marc Lejeune, Renault Trucks & Jérôme Mortal, Valeo Pierre GAUDILLAT, AVL Luc MÜLLER, Schaeffler |
Session 4. Hydrogen Propulsion Systems Chairmen - Cédric Libert, Renault & Bertrand Gatellier, IFPEN
Session 5. Energy for Sustainable Mobility |
Program
- Day 1
- DAY 2
OPENING PLENARY SESSION |
08:30
|
08:35
Opening address by the conference chairman |
08:45
Keynote: Road freight decarbonation Marc LEJEUNE - Business Intelligence Director, RENAULT TRUCKS |
09:15
OPENING PANEL SESSION "Technologies and energy for carbon neutrality for long range Philippe DIVRY, SVP Group Truck Strategy, Volvo Philippe Diviné, VP Advanced Strategy and Business Development LCV, Renault Group Professor Thomas KOCH, Director of the Institut für Kolbenmaschinen, Karlsruher Institut für Technologie Mathieu SOULAS, VP Strategy & Supply, TotalEnergies Yann VINCENT, CEO, Automotive Cells Company (ACC)
|
10:30
COFFEE BREAK IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE |
Fuel cell vs Hydrogen internal combustion engine Bertrand Gatellier, IFPEN & Cédric LIBERT - RENAULT GROUP | Hybrid vehicle architecture Andreas BUCHNER - BMW & Sébastien POTTEAU - EMITECH | Electric motor Eric CHEVALIER & Sophie PERSONNAZ - VALEO | Power electronics and components Patrick CREMONA & Olivier PLOIX |
11:30
Heavy-duty trucks: hydrogen fuel cell vs. hydrogen internal combustion engine |
11:30
RENAULT E-TECH Hybrid Technology and its last improvement |
11:30
Calibrating Optimal IPMSM Torque Control with Flux-Weakening Using Model-Based Calibration |
11:30
Power GaN FET technology in CCPAK for high power applications like OBC and DCDC Didier CHOWHRY - NEXPERIA |
12:00
Comparison between different hydrogen fuelled powertrains for urban busses |
12:00
Hybrid transmission for commercial vehicles : architectures and benefits |
12:00
E-motors and E-axles design: the role of simulation |
12:00
CarXield - First EMI Filter to set standards Muhittin YILDIZ - TDK |
12:30
Evaluation of the impact of different Active Thermal Management System layouts on medium/heavy duty FCEVs performance Michele BILANCIA - PUNCH Hydrocells |
12:30
Dynamic Simulation using ECMS Controller to Optimize the HEV Fuel Economy on a Real-World Commuting Cycle with Battery Thermal Management |
12:30
Analysis of Reconfigurable Motor Windings for Better Efficiency, Increased Power Density, and Reduced Magnet Usage |
12:30
One for All: Functional Integrated Electronics for HV Architectures
|
13:00
LUNCH BREAK IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE |
Electric vehicle holistic view Jean-Philippe MERCIER - RENAULT GROUP & Paul ARMIROLI | Electrified propulsion systems overview Marc LEJEUNE - RENAULT TRUCKS & Marc SENS - IAV | Hydrogen internal combustion engines Fabrice FOUCHER - ORLEAN UNIVERSITY & Joël OP DE BEEK - PLASTIC OMNIUM | Electrified propulsion systems control Philippe BERNET- RENAULT & Dominique MARTINEAU - VITESCO TECHNOLOGIES |
14:30
Efficient E-Motors as key for a sustainable future |
14:30
The World Automotive Powertrain Outlook - WAPO: a unique forecast toolbox to assess the evolution of the Light Vehicle market and its related impacts |
14:30
Direct injection hydrogen combustion engine - an attractive Zero CO2 powertrain concept for Light Commercial Vehicles
|
14:30
Connected strategy for energy-efficient driving of electric vehicle : experimental results Frederik DE SMET - FORD |
15:00
Life Cycle Comparison of the Latest Electrified Propulsion Systems |
15:00
Electric Mobility 48V .New Value Space Road Map |
15:00
The AVL Hydrogen Engine for CO2 neutral goods transportation Bernhard RASER - AVL List |
15:00
Efficiency Improvement of Automotive Traction Systems by Dynamic Motor Drive Zhiqian CHEN - TULA TECHNOLOGY |
15:30
Holistic comparison between Si IGBT and SiC MOSFET for the next generation BEV: materials, devices, systems, supply chains, and cost analysis |
15:30
Vehicle to Grid: Towards a cybersecure electric system including vehicle, charging points and batteries. |
15:30
Hydrogen internal combustion engine lubrication challenges and engine oil requirements Nicolas OBRECHT - TOTAL ENERGIES |
15:30
Optimal control for serial hybrid coach Antoine DELACOURT - SIEMENS IND. SOFTWARE |
16:00
COFFEE BREAK IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE |
Combustion of hydrogen & synthetic fuels Thomas KÖRFER - FEV & Rémy SCHMITT - BOSCH | Thermal Engine for hybrid applications Gaëtan MONNIER - IFPEN & Daniel ROETTGER - FORD | Battery architecture Bertrand LARGY - SIA EV&EE Experts Community & Christophe MORIN | Electrified propulsion systems tests and simulations Pierre GAUDILLAT - AVL & Yannick RAYNAUD - PLASTIC OMNIUM |
17:00
Optimizing a Heavy Duty Hydrogen DI combustion system using experimental and numerical workflow |
17:00
Future ICE Technologies for High Efficient Hybrid Electric Powertrains |
17:00
Boardnet and Powernet improvements through supercapacitor / battery hybridisation HAUF Harald - NAWA TECHNOLOGIES |
17:00
Real-Time Multi-Physics Simulation of BEV VTM for X-in-the-Loop Control Development Eduardo GRAZIANO - PWT |
17:30
H2 efficient and near zero emissions operation on a PFI HD single cylinder Diesel ICE |
17:30
Electrically heated catalyst performance at low ambient temperature |
17:30
Modular and Distributed battery design with integrated multi-level power electronics converter Jay AL-TAYIE - RICARDO |
17:30
Virtual Calibration of a detailed HEV thermal management system Hanna SARA - GAMMA TECHNOLOGIES |
18:00
Chassis dynamometer and road pollutant emissions assessment on Euro6d Gasoline PHEV vehicles with conventional and synthetic fuels |
18:00
Improving the efficiency of P0 and P1 hybrids by valve deactivation strategies |
18:00
High power battery pack for 48V mHEV applications using Sodium-ion chemistry, Ni & Cobalt free. Franck DHAUSSY - PLASTIC OMNIUM |
18:00
Influence of Measurement Uncertainty on the Range and Efficiency Evaluation of Electric Cars Alexander STOCK - HOTTINGER BRUEL & KJAER |
18:30
COCKTAIL IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE |
20:00
GALA DINNER AT THE "PARC DES EXPOSITIONS" |
- Day 1
- DAY 2
Call for Demo & Test-drive cars
Organizers are soliciting companies for demonstration and test-drive vehicles that will showcase technologies related to the conference topics.
The list of Demo Car with their specs will be accessible on the SIA conference App.
Please send your information before MAY 16th, 2022
Exhibition
BE A PART OF OUR EXHIBITION
Pre-book a booth!
Get access to the floor map (subject to changes)
Exhibitors
-
A2mac1
-
ACCURATE TECHNOLOGIES
-
Acome
ACOME supports its customers' development to meet the various technological challenges linked with safety, environment, competitivity and connectivity. Discover our whole range of cables designed for the latest generation of hybrid, electric, connected and autonomous vehicles. -
Ansys
If you've ever seen a rocket launch, flown on an airplane, driven a car, used a computer, touched a mobile device, crossed a bridge, or put on wearable technology, chances are you've used a product where Ansys software played a critical role in its creation. Ansys is the global leader in engineering simulation. -
Apside
-
AVL
AVL Advanced Simulation Technologies propose des solutions de simulation pour le développement des groupes motopropulseurs électrifiés ou électriques et des véhicules. Elles fournissent des informations haute définition sur le comportement et les interactions des composants, des systèmes et des véhicules entiers. Utilisées seules ou combinées à d'autres méthodologies et outils tiers, elles aident à créer des produits innovateurs dans un minimum de temps. -
Bomatec
25 years of experience and success in the market have made Bomatec an important partner of leading industrial groups. We support our customers in development and manufacture the products that are incorporated in the customer applications of tomorrow. Our teams are trained to address the needs of our customers, understand the challenges and accurately implement specifications according to customer requirements. -
BorgWarner
-
Bruel & Kjaer
-
Cambustion
-
Cetim
Cetim, the Technical Centre for Mechanical Industry, was established in France in 1965 in order to improve companiesÂ' competitiveness through mechanical engineering, transfer of innovations and advanced manufacturing solutions. -
CIRTEM
-
CRITT M2A
-
dSpace
dSPACE est une société pionnière et innovante qui développe et distribue des outils matériels et logiciels intégrés pour le développement et le test de calculateurs et de contrôleurs mécatroniques. Les systèmes dSPACE sont aussi bien utilisés dans lindustrie automobile, lindustrie aéronautique que le secteur des équipements de contrôle. Nous aidons nos clients à relever les challenges des applications daide à la conduite, de conduite autonome ainsi que délectromobilité. La liste des clients dSPACE comprend pratiquement tous les principaux constructeurs et fournisseurs du domaine automobile. -
EKK Eagle Industry
Our focus on development and improvement make us an accredited partner to the automotive and construction equipment industry. We provide solutions that control, dampen, protect and seal. EKK Eagle Industry Co., Ltd. focuses on quality and functional reliability in terms of products processes and partnership. -
Emitech Group
The multitude of testing environments available in our centres (mechanical, environmental, physical and chemical, electrical, electromagnetic, radio frequency, hydraulic, acoustic etc.), our capacity to meet the strictest requirements for high-risk systems (on-board safety systems, weapons systems, nuclear facilities etc.), our technical accreditations (COFRAC - French Accreditation Committee) and our regulatory credentials (Certified Body for CE Marking, CBTL for the CB Scheme) all combine to make us unique. -
Etas
Founded in 1994, ETAS GmbH is a wholly owned subsidiary of the Robert Bosch GmbH with international sales offices in Europe, North and South America, and Asia. <br />
ETAS' portfolio includes vehicle basic software, middleware, and development tools for the realization of software-defined vehicles. Our product solutions and services enable vehicle manufacturers and suppliers to develop and operate them with increased efficiency. <br />
Holistic cybersecurity solutions in the automotive sector are offered via the ESCRYPT brand.<br />
-
Everest Team
-
Gamma Technologies
-
GREENMOT
-
HENKEL
-
HEXAGON
-
Hilite
-
IAV
-
IFP Energies Nouvelles
-
IPG Automotive
-
Keysight Technologies, Inc.
Keysight Technologies, Inc. (NYSE: KEYS) is a leading technology company that helps enterprises, service providers, and governments accelerate innovation to connect and secure the world. Our expertise across the many technologies now combined into advanced vehicles helps you design and manufacture your current and future products faster. We provide powerful test and measurement solutions to advance the electrification of the automobile and accelerate innovation in autonomous vehicles, connected cars, and power efficiency. -
KST Motorenversuch
-
MathWorks
Accelerating the pace of engineering and science. MathWorks est le principal éditeur de logiciels de calcul scientifique et technique, pour les ingénieurs et les scientifiques. -
MB Electronique
-
Miba
-
MS Schramberg
-
NextMove
The competitiveness cluster dedicated to the mobility of the future<br />
<br />
Located in Normandy and Paris area, NextMove embodies, animates and promotes the Mobility Valley, a European area of excellence where solutions are invented, developed, tested and industrialized to meet the challenges of the mobility of the future. Bringing together the main players in mobility and the automotive industry, NextMove forges links between major groups, SMEs, start-ups, universities, laboratories and territories and supports them in setting up and financing their projects. It is a unique network where sustainable collaborations are built within a rapidly changing ecosystem. -
OBRIST Powertrain
-
OP MOBILITY
-
Ricardo
-
Schaeffler
-
Schrader Pacific
-
TDK
-
TECHNO MAP
Techno MAP est une PME technologique implantée depuis son origine à Dieppe, qui opère dans 3 domaines dexpertises :<br />
- la conception, le développement et la réalisation darchitectures électriques et électroniques (faisceaux et harnais)<br />
- la préparation de démonstrateurs technologiques (concept-car, prototypes), intégration dinnovations mécaniques, électrique et électronique,<br />
- la préparation de moyen dessais, instrumentation mécanique et électromécanique, permettant de valider et de fiabiliser des moteurs, des sous-ensembles innovants et les comportements véhicules. -
TotalEnergies
-
V-Motech
V-Motech : A leader in powertrain engineering and testing<br />
V-Motech develops and commercializes disruptive powertrain performance and emission testing solutions. Our unique breadth of products, methodologies and services allows us to offer our customers a very wide range of engineering and testing conditions, with unmatched flexibility and cost effectiveness. -
Valeo
-
Vitesco Technologies
Vitesco Technologies formerly (until September 2019) the Continental Powertrain Division, brings together the full spectrum of ContinentalÂ's drivetrain technology expertise. The companyÂ's aim is to develop innovative, efficient electrification technologies for all types of vehicle.
Access & Accommodation
conference venue
PARC DES EXPOSITIONS DE ROUEN
46-48 Avenue des Canadiens
76120 Le Grand-Quevilly - FRANCE
Tel. +33 2 35 18 28 28
Video HERE