International Congress : SIA Powertrain & Energy - Rouen 2022

  • 15 & 16 June 2022
  • Parc des Exposition // Rouen

A look back on POWERTRAIN 2022

 

Les 15 et 16 Juin 2022 se déroulait à Rouen la 34eme édition du Congrès SIA dédié au chaines de traction, désormais dénommé Powertrain & Energy.

La grande banalité de cette information n’est en fait qu’apparente. Il s’agissait en effet de la première occurrence du congrès SIA Powertrain en mode présentiel depuis 2018.

Dans le même temps, notre industrie a été secouée par de multiples disruptions:  celle de la prise en compte urgente d’un changement climatique désormais perceptible, d’un approvisionnement de matières premières sous tension, de l’impact environnemental de notre modèle industriel et d’une energie désormais couteuse et sous contrainte d’approvisionnement.

Les chaines de traction des véhicules sont le point de convergence de ces enjeux et l’angle adopté par le congrès et par sa programmation reflétait la complexité des leviers devant être actionnés.

Si l’électrification des chaines de traction est désormais un thème central, le sujet de la longue distance et des services intensifs a donné toute sa place aux solutions alternatives devant permettre de résoudre l’équation charge utile / temps d’ouverture / énergie embarquée.

L’efficience de l’utilisation de l’Energie électrique est un point majeur et adresse les technologies des moteurs mais aussi l’évolution de l’électronique de puissance avec l’avènement de nouvelles générations de composants, particulièrement adaptées à l’augmentation des tensions de service vers les 800 Volts.

Hier données d’entrée, la nature de l’Energie mise en œuvre et de son stockage à bord deviennent des variables dimensionnantes.

La problématique de la signature carbone des carburants liquides est adressée par les carburants de synthèse mais aussi par l’opportunité que présente l’ammoniaque, stockable dans des conditions peu contraignantes.

On notera particulièrement la place dévolue à l’hydrogène que ce soit en tant qu’auxiliaire a la traction électrique sous la forme de pile à combustible mais aussi en tant que carburant alternatif pour les moteurs à combustion interne.

La multiplicité des thématiques abordées pendant le congrès reflète la profonde mutation que traversent les systèmes de propulsion et par conséquent la dimension stratégiques des choix que doivent prendre les constructeurs et les équipementiers. Cette réalité a été largement partagée  par leurs dirigeants lors de prises de paroles et au cœur des échanges lors des tables rondes.

Une visite de la large exposition attenante à la zone de conférence permettait de confirmer à la fois cette mutation et cette complexité. Si l’offre des grands équipementiers confirmaient leur engagement dans l’électrification à travers les ensembles moteurs et les systèmes de commande, on pouvait constater l’apparition de nouvelles offres spécifiques aux nouveaux carburants, tels que l’hydrogène.

La présence des entreprises d’ingénierie confirmait leur rôle clef en tant que partenaires d’expertise et de ressources pour l’ensemble de l’écosystème. Finalement, l’évolution de l’offre de solutions logicielles confirmait l’apport majeur du calcul dans le traitement de la complexité de mise en œuvre des technologies dans des cas d’usages ciblés.

Il est cependant une dimension majeure qui échappe au recensement et qui était particulièrement apparente lors de cette édition. C’est celle de l’échange informel que permettait enfin le retour au présentiel. Bien que d’une très grande densité, l’agenda du congrès avait eu soin de réserver du temps dédié à ces moments appréciés par des participants qui pour leur majorité n’avaient pas eu l’occasion de se rencontrer depuis plusieurs mois sinon années.

A travers cette édition, le congrès SIA POWERTRAIN a confirmé son adéquation avec les enjeux du domaine et son statut de rendez-vous majeur pour les acteurs des chaines de traction. Cette édition s’est conclue sur une satisfaction des participants et rendez vous est déjà pris pour l’édition 2023 qui sera elle dédiée a une autre dimension du challenge de la propulsion, celle de la mobilité des personnes et des biens en sone urbaine et periurbaine.

 
 

 

COMMITTEES

CONFERENCE ChairMAN

Noureddine GUERRASSI, BorgWarner

 

 

 

Steering committee

Frédéric CHARON, SIA

Philippe CHINA, TotalEnergies

Bernard CLEMENT, Evolen

Emmanuel JEAN, Faurecia
Bertrand LARGY, SIA Experts' Community EVEE

Marc LEJEUNE, Renault Trucks

Jean-Philippe MERCIER, Renault Group

Gaëtan MONNIER, IFP Energies Nouvelles

Jérôme MORTAL, Ultima mobility
Joël OP DE BEECK, Plastic Omnium

TBC, Stellantis

Rémy SCHMITT, Robert Bosch

 

 

 

ORGANISATION committee

Nadim ANDRAOS, FEV

Philippe BERNET, SIA

Jean-Marc BOULARD, AVL

Adélaïde-Anna EVRA, SIA

Omar HADDED, IAAPS

Pascal LONGUEMARE, IFP School

Dominique MARTINEAU, Vitesco Technologies

Geoffroy MARTIN, NextMove

Martin PIERRELEE, SIA

Sébastien POTTEAU, Emitech Group

Ralph SALIBA, IAV

 

 

Scientific COMMITTEE

Session 1. Electrified Thermal Engine 

Chairmen - Gaëtan Monnier, IFPEN & Rémy Schmitt, Robert Bosch
Nicolas AUFFRET, LIEBHERR
Jesus BENJAES, CMT UPV
Philippe DE ARAUJO, Garrett Advancing Motion
Fabrice FOUCHER, Université d'Orléans
Thomas KOCH, KIT
Jean-Philippe LE LIEVRE, Renault Group
Federico MILLO, Politecnico di Torino

Kyoungdoug MIN, Seoul National University
Ali MOHAMMADI, Toyota Motor
Nicolas ROBERT DE SAINT VINCENT, John Deere
Daniel ROETTGER, Ford
Marc SENS, IAV
Philippe SOUHAITE, Stellantis
Matthias THEWES, FEV
Bianca Maria VAGLIECO, Instituto Motori – CNR
Michael WEISSBÄCK, AVL

 


Session 2. Electric Machines & Batteries

Chairmen - Bertrand Largy, SIA CE EVEE & Jean-Philippe Mercier, Renault Group

Eric GIMET, Stellantis

Sophie PERSONNAZ, Valeo
Olivier PLOIX, Renault Group
Olivier POLA, Vitesco Technologies

 

 

Session 3. Electrified Propulsion Systems

Chairmen -Marc Lejeune, Renault Trucks & Jérôme Mortal, Valeo
Clément DUMAND, Stellantis

Pierre GAUDILLAT, AVL
Denis LEVASSEUR, Renault Group
Pascal LONGUEMARE, IFPEN
Dominique MARTINEAU, Vitesco Technologies
Jean-Philippe MERCIER, Renault Group
Steffen MEYER, BorgWarner
Jérôme MORTAL, Valeo

Luc MÜLLER, Schaeffler
Sébastien POTTEAU, Emitech
Yannick RAYNAUD, Plastic Omnium
Cédric ROUAUD, Ricardo
Erwann SAMSON, Stellantis

 

 

 

 

Session 4. Hydrogen Propulsion Systems
Chairmen - Cédric Libert, Renault & Bertrand Gatellier, IFPEN

Maxime Morel, Bosch

Arnaud Tellier, IAV

Dr. Thomas Körfer, FEV

Nicolas Obrecht, TotalEnergies

Dr. Mathias Reum, Schaeffler

Prof. Sam Akehurst , University of Bath

 

 

 

Session 5. Energy for Sustainable Mobility
Chairman - Philippe China, TotalEnergy & TBC, Stellantis
Denis BARBUSIAUX, EVOLEN
Jean-Marie BOTTE, EVOLEN
Christophe CALLENS, Valeo
Robert LASSARTESSES, Renault Group
Virginie MOREL, ARAMCO
Jean-François SAINT-MARCOUX, EVOLEN

Program

Electric vehicle architecture Jérôme MORTAL - ULTIMA MOBILITY & Claudine ROCHETTE - VALEO Energy for sustainable mobility Philippe CHINA - TOTAL ENERGIES & Jean-Philippe LELIEVRE - RENAULT Fuel cell and hydrogen storage Nicolas OBRECHT - TOTAL ENERGIES & Mathias REUM - SCHAEFFLER AUTOMOTIVE Battery thermal management and safety Bertrand LARGY - SIA EV&EE Experts Community & Masato ORIGUCHI
08:00

Electrification, efficiency and fun to drive – Hyundai Motor Group’s E-GMP

Michael WINKLER - HYUNDAI

08:00

eFuels and Biofuels as possible complementary strategy to e-mobility

Johannes ULLRICH - HYUNDAI

08:00

Optimization of PEMFC cold-start strategy using multi-physical real-time capable system simulation

Christoph POETSCH - AVL LIST
Daniel RITZBERGER - AVL LIST

08:00

Ascend Polyamide-based solutions for High Voltage EV battery structures and enclosures

Ould Mohammed YAHYA- ASCEND PERFORMANCE MATERIALS

08:30

48V Electrified Propulsion kit for Cross Car

Gillem ENJALBERT - VALEO

08:30

How the VALEO Smart Ebike system will simplify the last mile delivery?

Benjamin MORLIERE - VALEO

08:30

Development of fuel cell retrofit kit for commercial vehicles and TCO analysis


Joanna RICHART - RICARDO

08:30

Thermal Propagation Prevention Technologies for safe Battery Designs

Uwe FRANKEN - HENKEL KGAA

09:00

Holistic Development Methodology for Future Powertrains with an efficient Combination of Simulation and Testing Environment

Tobias MINK - APL GROUP

09:00

Combination of advanced emission control technologies and sustainable renewable fuels on a long-haul demonstrator truck

Dirk BOSTEELS - AECC

09:00

Hydrogen High Pressure Storage Systems for Mobile Applications


Sullivan ICARD - FAURECIA

09:00

Smart Thermal Management

Bart VAN MOERGASTEL - DENSO
François PLANTE - RENAULT GROUP

09:30

System design of optimized 800V eDrive systems

Joao BONIFACIO - ZF FRIEDRICHSHAFEN AG

09:30

Ammonia powertrain for a carbon free mobility

Clément DUMAND - STELLANTIS

09:30

CO2 free Hydrogen Mobility for Passenger Cars without compromises


Bjorn CRIEL- PLASTIC OMNIUM

09:30

Battery Thermal Management for EV using Artificial Intelligence (AI) methodologies


Leonardo CANZIO - HYUNDAI

10:00

COFFEE BREAK IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE

11:00

Keynote: Results of VisionAir and the Hydrogen Mix for 2030-2040

Jean-Luc BROSSARD - Program Director PLATEFORME FILIÈRE AUTOMOBILE ET MOBILITÉS

11:30

PANEL SESSION "Technology mutations and their impact on the skills and organisations of our groups"

Nicolas CHAMPETIER - SVP Advanced Engineering, Stellantis

Alexandre CORJON - Executive VP Innovation, Plastic Omnium

Stéphane FREGOSI - President, Vitesco Technologies France

Matthias KRATZCH - CEO , IAV Group

Alain RAPOSO, Executive Vice President - R&D Division, Hyundai Group


Moderator: Frédéric CHARON - Director, SIA

12:45

STUDENT POSTER AWARD

13:00

LUNCH BREAK IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE

CLOSING PLENARY SESSION Thomas KOCH - KARLSRUHER INSTITUT FÜR TECHNOLOGIE & Federico MILLO - POLITECNICO DI TORINO
14:30

Keynote: Sustainable mobility for long range passenger cars and light duty vehicles

Nicolas CHAMPETIER - SVP Advanced Engineering - STELLANTIS

15:00

Keynote: FVV Fuels study IV - Transformation of mobility to the GHG neutral post fossil age

Ulrich KRAMER - Technical Specialist Fuels - FORD / Chairman FVV Fuels Group

15:30

Powertrain electrification : on the road towards carbon neutral target

Philippe SCHULZ, VP Advanced Powertrain Engineering, RENAULT GROUP

16:00

Closing remarks by the conference chairman

Noureddine GUERRASSI - BORGWARNER

16:15

END OF THE CONGRESS

Call for Demo & Test-drive cars

Organizers are soliciting companies for demonstration and test-drive vehicles that will showcase technologies related to the conference topics.

 

The list of Demo Car with their specs will be accessible on the SIA conference App.

 

Please send your information before MAY 16th, 2022

Exhibition

Exhibitors

  • A2mac1

    A2mac1

  • ACCURATE TECHNOLOGIES

    ACCURATE TECHNOLOGIES

  • Acome

    Acome

    ACOME supports its customers' development to meet the various technological challenges linked with safety, environment, competitivity and connectivity. Discover our whole range of cables designed for the latest generation of hybrid, electric, connected and autonomous vehicles.
  • Ansys

    Ansys

    If you've ever seen a rocket launch, flown on an airplane, driven a car, used a computer, touched a mobile device, crossed a bridge, or put on wearable technology, chances are you've used a product where Ansys software played a critical role in its creation. Ansys is the global leader in engineering simulation.
  • Apside

    Apside

  • AVL

    AVL

    AVL Advanced Simulation Technologies propose des solutions de simulation pour le développement des groupes motopropulseurs électrifiés ou électriques et des véhicules. Elles fournissent des informations haute définition sur le comportement et les interactions des composants, des systèmes et des véhicules entiers. Utilisées seules ou combinées à d'autres méthodologies et outils tiers, elles aident à créer des produits innovateurs dans un minimum de temps.
  • Bomatec

    Bomatec

    25 years of experience and success in the market have made Bomatec an important partner of leading industrial groups. We support our customers in development and manufacture the products that are incorporated in the customer applications of tomorrow. Our teams are trained to address the needs of our customers, understand the challenges and accurately implement specifications according to customer requirements.
  • BorgWarner

    BorgWarner

  • Bruel & Kjaer

    Bruel & Kjaer

  • Cambustion

    Cambustion

  • Cetim

    Cetim

    Cetim, the Technical Centre for Mechanical Industry, was established in France in 1965 in order to improve companiesÂ' competitiveness through mechanical engineering, transfer of innovations and advanced manufacturing solutions.
  • CIRTEM ABOARD ENGINEERING

    CIRTEM ABOARD ENGINEERING

    Aboard signed in 2016 a partnership agreement with the company CIRTEM, located near Toulouse, France, in order to combine both entities strengths. CIRTEM: Power electronics design and manufacturing / ABOARD: Development of control systems and real time embedded software. This partnership is a first step towards a full merger of both companies.
  • CRITT M2A

    CRITT M2A

  • dSpace

    dSpace

    dSPACE est une société pionnière et innovante qui développe et distribue des outils matériels et logiciels intégrés pour le développement et le test de calculateurs et de contrôleurs mécatroniques. Les systèmes dSPACE sont aussi bien utilisés dans l’industrie automobile, l’industrie aéronautique que le secteur des équipements de contrôle. Nous aidons nos clients à relever les challenges des applications d’aide à la conduite, de conduite autonome ainsi que d’électromobilité. La liste des clients dSPACE comprend pratiquement tous les principaux constructeurs et fournisseurs du domaine automobile.
  • EKK Eagle Industry

    EKK Eagle Industry

    Our focus on development and improvement make us an accredited partner to the automotive and construction equipment industry. We provide solutions that control, dampen, protect and seal. EKK Eagle Industry Co., Ltd. focuses on quality and functional reliability in terms of products processes and partnership.
  • Emitech Group

    Emitech Group

    The multitude of testing environments available in our centres (mechanical, environmental, physical and chemical, electrical, electromagnetic, radio frequency, hydraulic, acoustic etc.), our capacity to meet the strictest requirements for high-risk systems (on-board safety systems, weapons systems, nuclear facilities etc.), our technical accreditations (COFRAC - French Accreditation Committee) and our regulatory credentials (Certified Body for CE Marking, CBTL for the CB Scheme) all combine to make us unique.
  • Etas

    Etas

    Founded in 1994, ETAS GmbH is a wholly owned subsidiary of the Robert Bosch GmbH with international sales offices in Europe, North and South America, and Asia. <br />
    ETAS' portfolio includes vehicle basic software, middleware, and development tools for the realization of software-defined vehicles. Our product solutions and services enable vehicle manufacturers and suppliers to develop and operate them with increased efficiency. <br />
    Holistic cybersecurity solutions in the automotive sector are offered via the ESCRYPT brand.<br />
  • Everest Team

    Everest Team

  • Gamma Technologies

    Gamma Technologies

  • GREENMOT

    GREENMOT

  • HENKEL

    HENKEL

  • HEXAGON

    HEXAGON

  • Hilite

    Hilite

  • IAV

    IAV

  • IFP Energies Nouvelles

    IFP Energies Nouvelles

  • IPG Automotive

    IPG Automotive

  • Keysight Technologies, Inc.

    Keysight Technologies, Inc.

    Keysight Technologies, Inc. (NYSE: KEYS) is a leading technology company that helps enterprises, service providers, and governments accelerate innovation to connect and secure the world. Our expertise across the many technologies now combined into advanced vehicles helps you design and manufacture your current and future products faster. We provide powerful test and measurement solutions to advance the electrification of the automobile and accelerate innovation in autonomous vehicles, connected cars, and power efficiency.
  • KST Motorenversuch

    KST Motorenversuch

  • MathWorks

    MathWorks

    Accelerating the pace of engineering and science. MathWorks est le principal éditeur de logiciels de calcul scientifique et technique, pour les ingénieurs et les scientifiques.
  • MB Electronique

    MB Electronique

  • Miba

    Miba

  • MS Schramberg

    MS Schramberg

  • NextMove

    NextMove

    The competitiveness cluster dedicated to the mobility of the future<br />
    <br />
    Located in Normandy and Paris area, NextMove embodies, animates and promotes the “Mobility Valley”, a European area of excellence where solutions are invented, developed, tested and industrialized to meet the challenges of the mobility of the future. Bringing together the main players in mobility and the automotive industry, NextMove forges links between major groups, SMEs, start-ups, universities, laboratories and territories and supports them in setting up and financing their projects. It is a unique network where sustainable collaborations are built within a rapidly changing ecosystem.
  • OBRIST Powertrain

    OBRIST Powertrain

  • Plastic Omnium

    Plastic Omnium

  • Ricardo

    Ricardo

  • Schaeffler

    Schaeffler

  • Schrader Pacific

    Schrader Pacific

  • TDK

    TDK

  • TECHNO MAP

    TECHNO MAP

    Techno MAP est une PME technologique implantée depuis son origine à Dieppe, qui opère dans 3 domaines d’expertises :<br />
    - la conception, le développement et la réalisation d’architectures électriques et électroniques (faisceaux et harnais)<br />
    - la préparation de démonstrateurs technologiques (concept-car, prototypes), intégration d’innovations mécaniques, électrique et électronique,<br />
    - la préparation de moyen d’essais, instrumentation mécanique et électromécanique, permettant de valider et de fiabiliser des moteurs, des sous-ensembles innovants et les comportements véhicules.
  • TotalEnergies

    TotalEnergies

  • V-Motech

    V-Motech

    V-Motech : A leader in powertrain engineering and testing<br />
    V-Motech develops and commercializes disruptive powertrain performance and emission testing solutions. Our unique breadth of products, methodologies and services allows us to offer our customers a very wide range of engineering and testing conditions, with unmatched flexibility and cost effectiveness.
  • Valeo

    Valeo

  • Vitesco Technologies

    Vitesco Technologies

    Vitesco Technologies formerly (until September 2019) the Continental Powertrain Division, brings together the full spectrum of ContinentalÂ's drivetrain technology expertise. The companyÂ's aim is to develop innovative, efficient electrification technologies for all types of vehicle.

Access & Accommodation

conference venue

PARC DES EXPOSITIONS DE ROUEN

www.parcexporouen.com

Video HERE

 

⇒ ACCESS MAP

 

⇒ BOOK AN HOTEL WITH REVOLUGO

 Entrance Parc des Expositions