International Congress : SIA Powertrain & Energy - Rouen 2022

  • 15 & 16 June 2022
  • Parc des Exposition // Rouen

A look back on POWERTRAIN 2022

 

Les 15 et 16 Juin 2022 se déroulait à Rouen la 34eme édition du Congrès SIA dédié au chaines de traction, désormais dénommé Powertrain & Energy.

La grande banalité de cette information n’est en fait qu’apparente. Il s’agissait en effet de la première occurrence du congrès SIA Powertrain en mode présentiel depuis 2018.

Dans le même temps, notre industrie a été secouée par de multiples disruptions:  celle de la prise en compte urgente d’un changement climatique désormais perceptible, d’un approvisionnement de matières premières sous tension, de l’impact environnemental de notre modèle industriel et d’une energie désormais couteuse et sous contrainte d’approvisionnement.

Les chaines de traction des véhicules sont le point de convergence de ces enjeux et l’angle adopté par le congrès et par sa programmation reflétait la complexité des leviers devant être actionnés.

Si l’électrification des chaines de traction est désormais un thème central, le sujet de la longue distance et des services intensifs a donné toute sa place aux solutions alternatives devant permettre de résoudre l’équation charge utile / temps d’ouverture / énergie embarquée.

L’efficience de l’utilisation de l’Energie électrique est un point majeur et adresse les technologies des moteurs mais aussi l’évolution de l’électronique de puissance avec l’avènement de nouvelles générations de composants, particulièrement adaptées à l’augmentation des tensions de service vers les 800 Volts.

Hier données d’entrée, la nature de l’Energie mise en œuvre et de son stockage à bord deviennent des variables dimensionnantes.

La problématique de la signature carbone des carburants liquides est adressée par les carburants de synthèse mais aussi par l’opportunité que présente l’ammoniaque, stockable dans des conditions peu contraignantes.

On notera particulièrement la place dévolue à l’hydrogène que ce soit en tant qu’auxiliaire a la traction électrique sous la forme de pile à combustible mais aussi en tant que carburant alternatif pour les moteurs à combustion interne.

La multiplicité des thématiques abordées pendant le congrès reflète la profonde mutation que traversent les systèmes de propulsion et par conséquent la dimension stratégiques des choix que doivent prendre les constructeurs et les équipementiers. Cette réalité a été largement partagée  par leurs dirigeants lors de prises de paroles et au cœur des échanges lors des tables rondes.

Une visite de la large exposition attenante à la zone de conférence permettait de confirmer à la fois cette mutation et cette complexité. Si l’offre des grands équipementiers confirmaient leur engagement dans l’électrification à travers les ensembles moteurs et les systèmes de commande, on pouvait constater l’apparition de nouvelles offres spécifiques aux nouveaux carburants, tels que l’hydrogène.

La présence des entreprises d’ingénierie confirmait leur rôle clef en tant que partenaires d’expertise et de ressources pour l’ensemble de l’écosystème. Finalement, l’évolution de l’offre de solutions logicielles confirmait l’apport majeur du calcul dans le traitement de la complexité de mise en œuvre des technologies dans des cas d’usages ciblés.

Il est cependant une dimension majeure qui échappe au recensement et qui était particulièrement apparente lors de cette édition. C’est celle de l’échange informel que permettait enfin le retour au présentiel. Bien que d’une très grande densité, l’agenda du congrès avait eu soin de réserver du temps dédié à ces moments appréciés par des participants qui pour leur majorité n’avaient pas eu l’occasion de se rencontrer depuis plusieurs mois sinon années.

A travers cette édition, le congrès SIA POWERTRAIN a confirmé son adéquation avec les enjeux du domaine et son statut de rendez-vous majeur pour les acteurs des chaines de traction. Cette édition s’est conclue sur une satisfaction des participants et rendez vous est déjà pris pour l’édition 2023 qui sera elle dédiée a une autre dimension du challenge de la propulsion, celle de la mobilité des personnes et des biens en sone urbaine et periurbaine.

 
 

 

COMMITTEES

CONFERENCE ChairMAN

Noureddine GUERRASSI, BorgWarner

 

 

 

Steering committee

Frédéric CHARON, SIA

Philippe CHINA, TotalEnergies

Bernard CLEMENT, Evolen

Emmanuel JEAN, Faurecia
Bertrand LARGY, SIA Experts' Community EVEE

Marc LEJEUNE, Renault Trucks

Jean-Philippe MERCIER, Renault Group

Gaëtan MONNIER, IFP Energies Nouvelles

Jérôme MORTAL, Ultima mobility
Joël OP DE BEECK, Plastic Omnium

TBC, Stellantis

Rémy SCHMITT, Robert Bosch

 

 

 

ORGANISATION committee

Nadim ANDRAOS, FEV

Philippe BERNET, SIA

Jean-Marc BOULARD, AVL

Adélaïde-Anna EVRA, SIA

Omar HADDED, IAAPS

Pascal LONGUEMARE, IFP School

Dominique MARTINEAU, Vitesco Technologies

Geoffroy MARTIN, NextMove

Martin PIERRELEE, SIA

Sébastien POTTEAU, Emitech Group

Ralph SALIBA, IAV

 

 

Scientific COMMITTEE

Session 1. Electrified Thermal Engine 

Chairmen - Gaëtan Monnier, IFPEN & Rémy Schmitt, Robert Bosch
Nicolas AUFFRET, LIEBHERR
Jesus BENJAES, CMT UPV
Philippe DE ARAUJO, Garrett Advancing Motion
Fabrice FOUCHER, Université d'Orléans
Thomas KOCH, KIT
Jean-Philippe LE LIEVRE, Renault Group
Federico MILLO, Politecnico di Torino

Kyoungdoug MIN, Seoul National University
Ali MOHAMMADI, Toyota Motor
Nicolas ROBERT DE SAINT VINCENT, John Deere
Daniel ROETTGER, Ford
Marc SENS, IAV
Philippe SOUHAITE, Stellantis
Matthias THEWES, FEV
Bianca Maria VAGLIECO, Instituto Motori – CNR
Michael WEISSBÄCK, AVL

 


Session 2. Electric Machines & Batteries

Chairmen - Bertrand Largy, SIA CE EVEE & Jean-Philippe Mercier, Renault Group

Eric GIMET, Stellantis

Sophie PERSONNAZ, Valeo
Olivier PLOIX, Renault Group
Olivier POLA, Vitesco Technologies

 

 

Session 3. Electrified Propulsion Systems

Chairmen -Marc Lejeune, Renault Trucks & Jérôme Mortal, Valeo
Clément DUMAND, Stellantis

Pierre GAUDILLAT, AVL
Denis LEVASSEUR, Renault Group
Pascal LONGUEMARE, IFPEN
Dominique MARTINEAU, Vitesco Technologies
Jean-Philippe MERCIER, Renault Group
Steffen MEYER, BorgWarner
Jérôme MORTAL, Valeo

Luc MÜLLER, Schaeffler
Sébastien POTTEAU, Emitech
Yannick RAYNAUD, Plastic Omnium
Cédric ROUAUD, Ricardo
Erwann SAMSON, Stellantis

 

 

 

 

Session 4. Hydrogen Propulsion Systems
Chairmen - Cédric Libert, Renault & Bertrand Gatellier, IFPEN

Maxime Morel, Bosch

Arnaud Tellier, IAV

Dr. Thomas Körfer, FEV

Nicolas Obrecht, TotalEnergies

Dr. Mathias Reum, Schaeffler

Prof. Sam Akehurst , University of Bath

 

 

 

Session 5. Energy for Sustainable Mobility
Chairman - Philippe China, TotalEnergy & TBC, Stellantis
Denis BARBUSIAUX, EVOLEN
Jean-Marie BOTTE, EVOLEN
Christophe CALLENS, Valeo
Robert LASSARTESSES, Renault Group
Virginie MOREL, ARAMCO
Jean-François SAINT-MARCOUX, EVOLEN

Program

OPENING PLENARY SESSION
08:30

Welcome introduction

Luc MARBACH - SIA President
Sophie BIRE - VP Research and Development Marketing and Services - TOTAL ENERGIES
Julien SALESSY - VP Powertrain Engineering France, Volvo Group 

08:35

Opening address by the conference chairman

Noureddine GUERRASSI - BORGWARNER

08:45

Keynote: Road freight decarbonation

Marc LEJEUNE - Business Intelligence Director, RENAULT TRUCKS

09:15

OPENING PANEL SESSION "Technologies and energy for carbon neutrality for long range 

Philippe DIVRY, SVP Group Truck Strategy, Volvo

Philippe Diviné, VP Advanced Strategy and Business Development LCV, Renault Group

Professor Thomas KOCH, Director of the Institut für Kolbenmaschinen, Karlsruher Institut für Technologie

Mathieu SOULAS, VP Strategy & Supply, TotalEnergies

Yann VINCENT, CEO, Automotive Cells Company (ACC)

 

 


Moderator : Stephen Marvin - R&D Director - PLATEFORME FILIÈRE AUTOMOBILE ET MOBILITÉS

10:30

COFFEE BREAK IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE

Fuel cell vs Hydrogen internal combustion engine Bertrand Gatellier, IFPEN & Cédric LIBERT - RENAULT GROUP Hybrid vehicle architecture Andreas BUCHNER - BMW & Sébastien POTTEAU - EMITECH Electric motor Eric CHEVALIER & Sophie PERSONNAZ - VALEO Power electronics and components Patrick CREMONA & Olivier PLOIX
11:30

Heavy-duty trucks: hydrogen fuel cell vs. hydrogen internal combustion engine

Mickaël LOSZKA - IFPEN

11:30

RENAULT E-TECH Hybrid Technology and its last improvement

Nicolas FREMAU - RENAULT GROUP

11:30

Calibrating Optimal IPMSM Torque Control with Flux-Weakening Using Model-Based Calibration

Kévin ROBLET - MATHWORKS Inc.

11:30

Power GaN FET technology in CCPAK for high power applications like OBC and DCDC

Didier CHOWHRY - NEXPERIA

12:00

Comparison between different hydrogen fuelled powertrains for urban busses

Luciano ROLANDO - POLITECNICO DI TORINO

12:00

Hybrid transmission for commercial vehicles : architectures and benefits

Benoist AUFFRAY - VALEO
Loïc VASSIEUX - VALEO

12:00

E-motors and E-axles design: the role of simulation

Gianluca PARMA- ENGINSOFT

12:00

CarXield - First EMI Filter to set standards

Muhittin YILDIZ - TDK

12:30

Evaluation of the impact of different Active Thermal Management System layouts on medium/heavy duty FCEVs performance

Michele BILANCIA - PUNCH Hydrocells

12:30

Dynamic Simulation using ECMS Controller to Optimize the HEV Fuel Economy on a Real-World Commuting Cycle with Battery Thermal Management

Michael ZAGUN - GAMMA TECHNOLOGIES

12:30

Analysis of Reconfigurable Motor Windings for Better Efficiency, Increased Power Density, and Reduced Magnet Usage

Ryan HUGHES - UNIVERSITY OF BATH

12:30

One for All: Functional Integrated Electronics for HV Architectures


Ayman AYAD - VITESCO TECHNOLOGIES

13:00

LUNCH BREAK IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE

Electric vehicle holistic view Jean-Philippe MERCIER - RENAULT GROUP & Paul ARMIROLI Electrified propulsion systems overview Marc LEJEUNE - RENAULT TRUCKS & Marc SENS - IAV Hydrogen internal combustion engines Fabrice FOUCHER - ORLEAN UNIVERSITY & Joël OP DE BEEK - PLASTIC OMNIUM Electrified propulsion systems control Philippe BERNET- RENAULT & Dominique MARTINEAU - VITESCO TECHNOLOGIES
14:30

Efficient E-Motors as key for a sustainable future

Jannick HEILCK - SCHAEFFLER AUTOMOTIVE

14:30

The World Automotive Powertrain Outlook - WAPO: a unique forecast toolbox to assess the evolution of the Light Vehicle market and its related impacts

Juan VERA - BIPE-BDO

14:30

Direct injection hydrogen combustion engine - an attractive Zero CO2 powertrain concept for Light Commercial Vehicles


Thomas KÖRFER - FEV

14:30

Connected strategy for energy-efficient driving of electric vehicle : experimental results

Frederik DE SMET - FORD

15:00

Life Cycle Comparison of the Latest Electrified Propulsion Systems

Hervé DUPONT - VITESCO TECHNOLOGIES

15:00

Electric Mobility 48V .New Value Space Road Map

Paul ARMIROLI - VALEO

15:00

The AVL Hydrogen Engine for CO2 neutral goods transportation

Bernhard RASER - AVL List

15:00

Efficiency Improvement of Automotive Traction Systems by Dynamic Motor Drive

Zhiqian CHEN - TULA TECHNOLOGY

15:30

Holistic comparison between Si IGBT and SiC MOSFET for the next generation BEV: materials, devices, systems, supply chains, and cost analysis

Yu YANG - YOLE

15:30

Vehicle to Grid: Towards a cybersecure electric system including vehicle, charging points and batteries.

Joseph KAMEL - ETAS

15:30

Hydrogen internal combustion engine lubrication challenges and engine oil requirements

Nicolas OBRECHT - TOTAL ENERGIES

15:30

Optimal control for serial hybrid coach

Antoine DELACOURT - SIEMENS IND. SOFTWARE

16:00

COFFEE BREAK IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE

Combustion of hydrogen & synthetic fuels Thomas KÖRFER - FEV & Rémy SCHMITT - BOSCH Thermal Engine for hybrid applications Gaëtan MONNIER - IFPEN & Daniel ROETTGER - FORD Battery architecture Bertrand LARGY - SIA EV&EE Experts Community & Christophe MORIN Electrified propulsion systems tests and simulations Pierre GAUDILLAT - AVL & Yannick RAYNAUD - PLASTIC OMNIUM
17:00

Optimizing a Heavy Duty Hydrogen DI combustion system using experimental and numerical workflow

Vincent GIUFFRIDA - IFPEN

17:00

Future ICE Technologies for High Efficient Hybrid Electric Powertrains

Matthias KRAUSE - IAV

17:00

Boardnet and Powernet improvements through supercapacitor / battery hybridisation

HAUF Harald - NAWA TECHNOLOGIES

17:00

Real-Time Multi-Physics Simulation of BEV VTM for X-in-the-Loop Control Development

Eduardo GRAZIANO - PWT

17:30

H2 efficient and near zero emissions operation on a PFI HD single cylinder Diesel ICE

Richard OUNG - UNIVERSITE D'ORLANS - PRISME

17:30

Electrically heated catalyst performance at low ambient temperature

Mathieu CAPIRCHIA - FAURECIA

17:30

Modular and Distributed battery design with integrated multi-level power electronics converter

Jay AL-TAYIE - RICARDO

17:30

Virtual Calibration of a detailed HEV thermal management system

Hanna SARA - GAMMA TECHNOLOGIES

18:00

Chassis dynamometer and road pollutant emissions assessment on Euro6d Gasoline PHEV vehicles with conventional and synthetic fuels

CHAILLOU Christophe - ARAMCO

18:00

Improving the efficiency of P0 and P1 hybrids by valve deactivation strategies

Frank HIMSEL - SCHAEFFLER AUTOMOTIVE

18:00

High power battery pack for 48V mHEV applications using Sodium-ion chemistry, Ni & Cobalt free.

Franck DHAUSSY - PLASTIC OMNIUM
Mathieu MOCRETTE  - TIAMAT

18:00

Influence of Measurement Uncertainty on the Range and Efficiency Evaluation of Electric Cars

Alexander STOCK - HOTTINGER BRUEL & KJAER

18:30

COCKTAIL IN THE EXHIBITION // TEST DRIVE

20:00

GALA DINNER AT THE "PARC DES EXPOSITIONS"

Call for Demo & Test-drive cars

Organizers are soliciting companies for demonstration and test-drive vehicles that will showcase technologies related to the conference topics.

 

The list of Demo Car with their specs will be accessible on the SIA conference App.

 

Please send your information before MAY 16th, 2022

Exhibition

Exhibitors

  • A2mac1

    A2mac1

  • ACCURATE TECHNOLOGIES

    ACCURATE TECHNOLOGIES

  • Acome

    Acome

    ACOME supports its customers' development to meet the various technological challenges linked with safety, environment, competitivity and connectivity. Discover our whole range of cables designed for the latest generation of hybrid, electric, connected and autonomous vehicles.
  • Ansys

    Ansys

    If you've ever seen a rocket launch, flown on an airplane, driven a car, used a computer, touched a mobile device, crossed a bridge, or put on wearable technology, chances are you've used a product where Ansys software played a critical role in its creation. Ansys is the global leader in engineering simulation.
  • Apside

    Apside

  • AVL

    AVL

    AVL Advanced Simulation Technologies propose des solutions de simulation pour le développement des groupes motopropulseurs électrifiés ou électriques et des véhicules. Elles fournissent des informations haute définition sur le comportement et les interactions des composants, des systèmes et des véhicules entiers. Utilisées seules ou combinées à d'autres méthodologies et outils tiers, elles aident à créer des produits innovateurs dans un minimum de temps.
  • Bomatec

    Bomatec

    25 years of experience and success in the market have made Bomatec an important partner of leading industrial groups. We support our customers in development and manufacture the products that are incorporated in the customer applications of tomorrow. Our teams are trained to address the needs of our customers, understand the challenges and accurately implement specifications according to customer requirements.
  • BorgWarner

    BorgWarner

  • Bruel & Kjaer

    Bruel & Kjaer

  • Cambustion

    Cambustion

  • Cetim

    Cetim

    Cetim, the Technical Centre for Mechanical Industry, was established in France in 1965 in order to improve companiesÂ' competitiveness through mechanical engineering, transfer of innovations and advanced manufacturing solutions.
  • CIRTEM ABOARD ENGINEERING

    CIRTEM ABOARD ENGINEERING

    Aboard signed in 2016 a partnership agreement with the company CIRTEM, located near Toulouse, France, in order to combine both entities strengths. CIRTEM: Power electronics design and manufacturing / ABOARD: Development of control systems and real time embedded software. This partnership is a first step towards a full merger of both companies.
  • CRITT M2A

    CRITT M2A

  • dSpace

    dSpace

    dSPACE est une société pionnière et innovante qui développe et distribue des outils matériels et logiciels intégrés pour le développement et le test de calculateurs et de contrôleurs mécatroniques. Les systèmes dSPACE sont aussi bien utilisés dans l’industrie automobile, l’industrie aéronautique que le secteur des équipements de contrôle. Nous aidons nos clients à relever les challenges des applications d’aide à la conduite, de conduite autonome ainsi que d’électromobilité. La liste des clients dSPACE comprend pratiquement tous les principaux constructeurs et fournisseurs du domaine automobile.
  • EKK Eagle Industry

    EKK Eagle Industry

    Our focus on development and improvement make us an accredited partner to the automotive and construction equipment industry. We provide solutions that control, dampen, protect and seal. EKK Eagle Industry Co., Ltd. focuses on quality and functional reliability in terms of products processes and partnership.
  • Emitech Group

    Emitech Group

    The multitude of testing environments available in our centres (mechanical, environmental, physical and chemical, electrical, electromagnetic, radio frequency, hydraulic, acoustic etc.), our capacity to meet the strictest requirements for high-risk systems (on-board safety systems, weapons systems, nuclear facilities etc.), our technical accreditations (COFRAC - French Accreditation Committee) and our regulatory credentials (Certified Body for CE Marking, CBTL for the CB Scheme) all combine to make us unique.
  • Etas

    Etas

    Founded in 1994, ETAS GmbH is a wholly owned subsidiary of the Robert Bosch GmbH with international sales offices in Europe, North and South America, and Asia. <br />
    ETAS' portfolio includes vehicle basic software, middleware, and development tools for the realization of software-defined vehicles. Our product solutions and services enable vehicle manufacturers and suppliers to develop and operate them with increased efficiency. <br />
    Holistic cybersecurity solutions in the automotive sector are offered via the ESCRYPT brand.<br />
  • Everest Team

    Everest Team

  • Gamma Technologies

    Gamma Technologies

  • GREENMOT

    GREENMOT

  • HENKEL

    HENKEL

  • HEXAGON

    HEXAGON

  • Hilite

    Hilite

  • IAV

    IAV

  • IFP Energies Nouvelles

    IFP Energies Nouvelles

  • IPG Automotive

    IPG Automotive

  • Keysight Technologies, Inc.

    Keysight Technologies, Inc.

    Keysight Technologies, Inc. (NYSE: KEYS) is a leading technology company that helps enterprises, service providers, and governments accelerate innovation to connect and secure the world. Our expertise across the many technologies now combined into advanced vehicles helps you design and manufacture your current and future products faster. We provide powerful test and measurement solutions to advance the electrification of the automobile and accelerate innovation in autonomous vehicles, connected cars, and power efficiency.
  • KST Motorenversuch

    KST Motorenversuch

  • MathWorks

    MathWorks

    Accelerating the pace of engineering and science. MathWorks est le principal éditeur de logiciels de calcul scientifique et technique, pour les ingénieurs et les scientifiques.
  • MB Electronique

    MB Electronique

  • Miba

    Miba

  • MS Schramberg

    MS Schramberg

  • NextMove

    NextMove

    The competitiveness cluster dedicated to the mobility of the future<br />
    <br />
    Located in Normandy and Paris area, NextMove embodies, animates and promotes the “Mobility Valley”, a European area of excellence where solutions are invented, developed, tested and industrialized to meet the challenges of the mobility of the future. Bringing together the main players in mobility and the automotive industry, NextMove forges links between major groups, SMEs, start-ups, universities, laboratories and territories and supports them in setting up and financing their projects. It is a unique network where sustainable collaborations are built within a rapidly changing ecosystem.
  • OBRIST Powertrain

    OBRIST Powertrain

  • Plastic Omnium

    Plastic Omnium

  • Ricardo

    Ricardo

  • Schaeffler

    Schaeffler

  • Schrader Pacific

    Schrader Pacific

  • TDK

    TDK

  • TECHNO MAP

    TECHNO MAP

    Techno MAP est une PME technologique implantée depuis son origine à Dieppe, qui opère dans 3 domaines d’expertises :<br />
    - la conception, le développement et la réalisation d’architectures électriques et électroniques (faisceaux et harnais)<br />
    - la préparation de démonstrateurs technologiques (concept-car, prototypes), intégration d’innovations mécaniques, électrique et électronique,<br />
    - la préparation de moyen d’essais, instrumentation mécanique et électromécanique, permettant de valider et de fiabiliser des moteurs, des sous-ensembles innovants et les comportements véhicules.
  • TotalEnergies

    TotalEnergies

  • V-Motech

    V-Motech

    V-Motech : A leader in powertrain engineering and testing<br />
    V-Motech develops and commercializes disruptive powertrain performance and emission testing solutions. Our unique breadth of products, methodologies and services allows us to offer our customers a very wide range of engineering and testing conditions, with unmatched flexibility and cost effectiveness.
  • Valeo

    Valeo

  • Vitesco Technologies

    Vitesco Technologies

    Vitesco Technologies formerly (until September 2019) the Continental Powertrain Division, brings together the full spectrum of ContinentalÂ's drivetrain technology expertise. The companyÂ's aim is to develop innovative, efficient electrification technologies for all types of vehicle.

Access & Accommodation

conference venue

PARC DES EXPOSITIONS DE ROUEN

www.parcexporouen.com

Video HERE

 

⇒ ACCESS MAP

 

⇒ BOOK AN HOTEL WITH REVOLUGO

 Entrance Parc des Expositions